søndag 10. januar 2010

Make some music!


Musikk og lyd er noe jeg er helt avhengig av. Det kan være med på å løfte humøret mitt mange, mange hakk. Og det som er så bra er at det finnes mange typer musikk. Alt fra dyster bluse til happy pop og latterlige danseband sanger man bare må smile av.


Alle er forskjellige, og liker forskjellige ting. Det gjelder i musikken også. Det er derfor det er så mange ulike artister og sjangre innen musikk. Det finnes alt fra barnestjerner som Miley Cyrus til gode gamle band som «The rolling stoens» som har overlevd et par generasjoner musikkelskere.Samme som trist og glad, er bluse og rock er for meg to motsetninger. Jeg klarer ikke bluse, det blir jeg bare trist av, men er helt avhengig av rock og rytmer som går fort når jeg er ute å løper. Det får humøret opp og beina mine igang.



Gode tekster kan nå meg rett inn i hjertet, mens andre kan tenne lunta og gjøre meg rasende sint.Men man utvikler seg som menneske etterhvert som man vokser opp, og musikksmaken endrer seg vanligvis i takt med deg.Sanger jeg hørte på da jeg var yngre som Britney Spearse og «ups I did it again» er for lengst i glemmeboka. Mens nye friske sanger er en del av hverdagen og jeg klarer meg ikke uten.Musikk er og en påvirkningkanal, og flinke artister kan ha stor innvirkning og innflytelse over sitt publikum. Hvis noen husker tilbake til den gang Berlinermuren enda sto, og «99 luftballons» som var en hit på den tiden.Lytter man nøye til teksten vil man høre den tyske befolkningens fortvilelse og sorg over situasjonen og man kan ikke gjøre annet enn å ergre seg over den tyske politikken.

Så musikk er ikke bare musikk. Det er lydens kunst, påvirkningkanal, reklame og for meg er musikk viktig for og holde humøret oppe.


Kilder:
http://www.jevnaker.kommune.no/Toppmeny/Tjenester/Bibliotek/Bibliotekets-tilbud/Musikk-for-voksne/

4 kommentarer:

  1. Så flink du er til å skrive og formulere deg! Ser allerede her at essaysjangeren er noe for deg! :)Du "fanger" leseren med det du skriver :)

    SvarSlett
  2. Så morsomt du skriver!:)
    Var gøy å lese og du har god forståelse for musikken og kan mye om det. Gøy å se andres meninger om musikk.
    Kjempe bra!

    SvarSlett
  3. Jeg liker måten du formulerer deg på i denne teksten. Du tar for deg forskjellige sider ved musikken og argumenterer bra rundt dine synspunkter, bra! Og så ser jeg at du liker å løpe, da er vi to!!;)

    SvarSlett
  4. Bra skrevet! som de andre også har sagt, synes jeg du formulerer setningene dine på en god og oversiktlig måte, samtideg som du også argumenterer godt for dine meninger rundt musikk. Jeg deler også din sans for musikk ;)

    SvarSlett